tisdag 16 november 2010

Munskänkarna provar Châteauneuf-du-Pape 2007


"Most bang for the bucks" är slogan för kvällens temaprovning hos Munskänkarna Stockholm.
Vinerna som ställs upp är de viner som ingick i Munskänkarnas vinpaket 2010. Provningsledare Ulf Svahn.

Synonymt för årgång 07 när det kommer till Ch9 är frukt. Frukten dominerar kraftigt i alla 6 glas ikväll även om den framträder på lite olika sätt.













Frågeställningen "Vilken typ av vin är du ute efter när du ska dricka Ch9?" väcktes under provningen. Svaret för mig är enkelt. Jag är inte ute efter något annat än att hitta det godaste vinet och det som ger mig mest för stunden. Om det är typiskt för Ch9 rent generellt, typiskt för en specifik årgång eller druvsammansättning spelar ingen roll.

Vad är godast just här och just nu?


Svaret på den frågan ikväll är 2007 Domaine Bois de Boursan. En högst atypisk Ch9 baserat på de 6-7 övriga Ch9 jag druckit. Vinet är lagrat 18 månader på ölfat från Alsace och ger förutom en tydlig släng av öl även en hel del intryck av stall, unken källare, höst och urin. Dunkel doft och dunkel smak med mycket frukt. Må så vara att den inte faller in i facket typisk och klassisk Ch9, men gott var det!

Kvällens besvikelse var Domaine la Barroche Cuvée Terroir. Tanig och intetsägande doft samt smak. Efter en stunds luftande är det en kraftig lakritsdoft som träder fram. Försvann dock lika snabbt som det dök upp. Ungefär som med allt annat med här vinet.

Kvällens tankeställare: Är det värt att lägga 250 - 350 kr för en flaska vin som är drickvänlig redan nu men ändå inte väcker ha-begäret? Alla 6 flaskor ikväll var mer eller mindre bra med några toppar och några bottnar. Frukten finns där, tanninerna likaså och alkoholen var smidigt inbäddad och märktes inte speciellt mycket. Kanske blir man alkoholblind när det bara är hög alkoholhalt man sitter och provar?

Men är det något vin som kommer bli bättre med åren? Är det något vin som faktiskt behöver ligga i källaren några år för att bli bättre?

Bättre är ett svårt ord att definiera när det endast gäller individuell smak och tycke. Men för ~300 kr köper jag inte bara ett vin, jag köper även lagringspotential och efter ikväll kan jag helt ärligt inte svara på om Ch9 behöver lagras eller om de blir bättre med lagring. Men för halva priset kan jag hitta lika bra eller bättre drickvänliga viner.

Inga kommentarer: