torsdag 4 mars 2010

2007 Camille Giroud Gevrey-Chambertin Les Crais

Nervös var jag när jag dagen efter stationsprovningen hos Munskänkarna tog mig till Regeringsgatan för att "kika" lite. Titta är alltid roligt, att plocka ner några flaskor i korgen är ännu roligare. Idag var jag bara ute efter det där vinet som fick mig att öppna ögonen ordentligt för Bourgogne. Jag hade under dagen uppdaterat bolagets saldosida för vinet en sisådär ~250 gånger och skräckslaget insett att saldot minskade för nästan varje uppdatering. Väl framme på Regeringsgatan börjar jakten - 3 flaskor ska finnas. I färskt minne har jag erfarenheten med en skumpa för 256:- och 56 st kvar - "Nä, vi har inga sådana kvar, en liten miss", sa man på Systemet. Jojo...Småjoggar in på vinkällardelen, letar intensivt med blicken, skippar nummerlapp och bara plöjer genom hyllorna. Slut. Etikett hittad - Ingen flaska kvar. Kollar i facket bredvid, ser lite annorlunda ut. Tittut! Bakom några tyska uppfinningsrikt namnsatta rieslingviner står 1(!) flaska. Bara min! My precious.


2007 Camille Giroud Gevrey-Chambertin Les Crais är en ljust rödblå historia. Vi fångar upp jordgubbar, hallon, körsbär och en frisk fläkt av citrusfrukter och en allmänt skön känsla. Det lovar återigen gott redan här. Och gott är det även i munnen. En len svalkande känsla med mycket frukt, fina avrundade örter, saltlakrits och en läskande citrusmineralitet infinner sig. Vinet är fint integrerat, balanserat och välgjort ända ut i fingerspetsarna. En härligt lång eftersmak som sitter i länge och som aldrig blir tröttsam eller fel. Lite klös, lite syror och örtighet avslutar på ett väl sammansatt sätt. Grymt bra!

Nämnde jag att fler bloggat om samma vin?

Ny leverans anlände till Regeringsgatan för några dagar sen men jag har lyckats hålla mig undan. Kanske dags att återuppta jakten på den sista flaskan? (91+)

Inga kommentarer: