lördag 20 mars 2010

2007 Bera Barbera d'Alba

2007 Bera Barbera d'Alba (Länken går till vinets sida på Carl-Jans vinklubb, beklagar detta men hittar det inte på Cellartracker) är ett vin rekommenderat av Carl-Jans vinklubb. Jag är varken medlem i klubben eller något fan av Carl-Jan, men man måste ge gubben en chans.


Vinet är blårött i glaset. En bränd ton med örter dominerar till en början. Inslag av lingon och blåbär finns där också. I munnen är det näst intill kolsyraaktigt bubbligt, med livliga syror som bränner på tungan. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar den udda känslan av kittlande bubblor i ett rödvin men bestämmer mig efter en stund för att såga den känslan. Lite obehagligt och i helt fel typ av dryck. Förutom den livliga syran finns det en kartig känsla, omogna äpplen, mörka bär, kryddor och blåbär. Nix, ingen höjdare. Smakerna som döljer sig bakgrunden i all ära. De är säkert jättetrevliga i ett lugnare vin, men med den här "kolsyran" närvarande spelade det ingen roll. (75)

2 kommentarer:

Mansverk sa...

Hej!

Jag är ingen expert på vin och framför allt inte på Italienska viner men kan det vara så att bubblorna beror på att vinet lagrats för varmt? Jag har själv ett flertal ggr på senare tid åkt på viner med detta då jag köpt viner hos SB. Störande och irriterande i vilket fall.

Hobbyvinarn sa...

@Mansverk

Det är en tänkbar förklaring till det bubbliga intrycket absolut. Den erfarenhet jag har av för varmt lagrade viner är dock att de får en oxiderad framtoning. Det hittade jag dock inte hittade i det här vinet.

Tyvärr är det svårt att kontrollera från SBs håll och man får nog helt enkelt stå ut med svinn ibland. Men irriterande är det helt klart.