lördag 2 januari 2010

2006 Masi Costasera Amarone della Valpolicella

2006 Masi Costasera Amarone della Valpolicella (194:- på Vikingline, jämfört med 269:- på Systembolaget) tillhör Systembolagets ordinarie sortiment och är därför till viss mån kvalitetskontrollerat. Visst, till en början kan jag hålla med. Vinet är mörkt, mörkt rödbrun och direkt vid första "sniffet" får jag ingen spritig känsla som sig annars är vintypiskt för alkoholspäckade Amarone-viner. Doften domineras av mörka bär, läder, salvia, sylt och en del dunkla toner.


Vinet är ungt, det märks. Egentligen bör det ligga och sova i ytterligare 5 år till en början för att göra sig fullständig rättvisa. Men om jag lärt mig något av Systembolagets politik när det gäller vilka viner de väljer ut till sitt ordinarie sortiment, är det att vinerna ska vara drickfärdiga vid försäljning. Det är precis vad det detta vin är, drickfärdigt, men inte på långa vägar ett färdigt vin. I munnen är vinet fylligt med komplext sammansatta smaker. Vi möts av syltiga inslag, örter, salvia, mörka bär, lite källarkänsla, en viss (Hade förväntat mig mer!) strävhet på tungan blandat med en pepprig slutfinish och en lång men inte alltför angenäm eftersmak. Eftersmaken biter tillbaka med en bitterhet som får en att tappa intresset. Ett helt okej matvin till en stabilare kötträtt eller en fin bit ost, mums (88).

Inga kommentarer: