fredag 11 december 2009

2005 Château Condom Cuvée Delph

Château Condom grundades år 1690 i appellationen Côtes du Duras i sydvästra Frankrike. Vinet görs på endast Merlot-druvor och efter jäsning och skalmaceration i ståltankar, med överpumpning av musten två gånger per dag väntar ett 18 månader långt viloläge på fransk ek.

Ett vin som introducerades till det svenska folket via Systembolagets decembersläpp -09 och säkerligen har väckt ett och annat skratt hemma i stugorna. Men varför döma av namnet, det är innehållet vi är ute efter...


2005 Château Condom Cuvée Delph (114 :-) öppnar med en stängd nos och bjuder inte riktigt upp till dans. Jag får en känsla av jäst och yllekofta. Det dröjer några timmar innan det släpper loss sitt register. Under hela kvällen har vi dock en känsla över att vinet inte levererar någon större doftsensation. Det dras konstant mot kaffe, tobak och mörka mörka bär och ett uns av stall någonstans i bakgrunden. I munnen däremot visar det upp en bred och balanserad bas och en relativt stram känsla på tungan med toner av choklad, lakrits, mörka bär, tobak, örter och en del russin.

Vinet växer under kvällen och jag drivs av en känsla att vinet kan bättre och att jag inte riktigt var på hugget ikväll. Ska tilläggas att det bjöds på kalvytterfilé bombad av timjan och rosmarin serverat med potatisgratäng till vinet i hopp om att kryddningen skulle locka fram mer örtiga toner, men där gick jag bet.

Jag avvaktar med fortsatt drickande och sparar de återstående flaskorna till nästkommande vintrar (86p).

Inga kommentarer: